7 vragen over de vermogensbeheer beoordelingen van 2020

Deel dit artikel

Beoordeling vermogensbeheer 2020

Elk jaar beoordeelt Finner vermogensbeheerders. Een beoordeelde vermogensbeheerder is te herkennen aan het Finner-keurmerk. Afgelopen maand zijn de beoordelingen voor 2020 afgerond. We stellen daarom een aantal vragen aan medeoprichter Stephan Freelink over deze beoordelingsronde. 



Hoe komt de beoordeling tot stand?

Wij beoordelen vermogensbeheerders op 25 onderdelen en 80 punten op de categorieën organisatie, kosten, beleggingsbeleid en risicobeleid. Zo checken we of de partij over de vereiste vergunningen beschikt, we beoordelen de hoogte en de voorwaarden van de kosten en we kijken naar de onafhankelijkheid van de partij. 


Vermogensbeheerders worden ieder jaar door ons beoordeeld. Dit doen wij op basis van data die we opvragen bij de partijen. Denk hierbij aan o.a. beleggingsportefeuilles, rendementsdata en kwartaalrapportages. Aan het aantal sterren (1-5*) kunnen beleggers zien wat de kwaliteit en transparantie van de dienstverlening is. 

 


Wat kan een belegger met de beoordeling?

Voor beleggers is het lastig om vermogensbeheerders te vergelijken. Met de beoordeling proberen we klanten te helpen kiezen uit het aanbod van meer dan 100 vermogensbeheerders in Nederland. Partijen moeten volledig transparant zijn om een beoordeling van 5 sterren te scoren. Hanteer je als belegger een minimale beoordeling van 4 sterren, dan vallen er al veel partijen af in de vergelijking. Dit maakt de keuzemogelijkheden voor een belegger overzichtelijker. Daarnaast krijgt de belegger dankzij de strenge beoordelingsmethode direct inzicht in de totale kosten, de rendementen en de risico’s, conform de laatste wet- en regelgeving.



Wat valt op in de beoordelingen van dit jaar?

Partijen worstelen om aan alle nieuwe wetgeving te voldoen. Afgelopen jaren is er veel wetgeving bijgekomen voor vermogensbeheerders, bijvoorbeeld op het gebied van kostentransparantie. Een vermogensbeheerder is wettelijk verplicht om alle kosten naar de klant toe inzichtelijk te maken. Maar dit gebeurt lang niet altijd. Er is voor sommige partijen nog veel werk te verzetten om hieraan te voldoen. Het is voor ons een uitdaging geweest om alle kosteninformatie correct en volledig te krijgen conform alle laatste wettelijke vereisten.



Er zijn soms verschillen tussen de kosten die een partij rapporteert en die Finner rapporteert, hoe kan dat? 

Dit kan komen doordat wij ook alle indirecte kosten meenemen, zoals de Europese wetgeving MIFID II voorschrijft. Uit onze beoordelingsronde blijkt ook dit jaar weer dat veel vermogensbeheerders hier nog niet aan voldoen. Vaak worden de product- of transactiekosten niet duidelijk gecommuniceerd. Bij Finner verzamelen wij alle data, inclusief beleggingsportefeuilles, en berekenen we de kosten op een eenduidige manier. Dus ook de kosten die gemaakt worden in de portefeuille en die je niet op je rekeningafschrift ziet. 


Ook uit gesprekken met beleggers blijkt dat transparantie over alle kosten nog vaak ontbreekt. Om een voorbeeld te geven: een belegger heeft van zijn bank of vermogensbeheerder een beleggingsvoorstel gekregen met een all in-fee van 1,2%. Maar als wij het voor de belegger gaan narekenen komen wij op zo’n 2% totale kosten uit. De fondskosten en indirecte transactiekosten waren (nog) niet meegenomen. Dit lijkt een extreem voorbeeld, maar deze gesprekken hebben wij bijna dagelijks. En het gebeurt ook bij de grote partijen, zoals grootbanken.  



Soms heeft een vermogensbeheerder lage kosten en een hoog rendement, maar scoort deze niet zo goed op de Finner-beoordeling. Hoe kan dat?

Ten eerste omdat we op 80 punten beoordelen, dus we kijken verder dan alleen kosten en rendement. Ten tweede omdat wij ook alle data valideren. Soms rapporteert een vermogensbeheerder een hoog rendement, maar krijgen wij geen inzicht in hoe het rendement tot stand is gekomen en of het rendement wel representatief was voor wat klanten behaalden. Wij hebben in het verleden situaties gezien waarbij partijen alleen de rendementen communiceerden over de best presterende portefeuilles, of alleen over de historische periode waarin ze het goed deden. Voor de belegger geeft dit een vertekend beeld. Hetzelfde geldt voor kosten. Ook hier is het belangrijk dat we een goed beeld hebben van alle indirecte kosten, want we weten dat sommige vermogensbeheerders niet altijd alle kosten communiceren aan de belegger. 



Een partij hanteert een langere rendementshistorie dan jullie. Hoe kan dat?

Wij tonen alleen daadwerkelijk gerealiseerd rendement. Sommige partijen simuleren hun historische rendement, een zogenoemde backtest. Dit houdt in dat een partij het rendement toont van hoe een strategie gepresteerd zou hebben in een bepaalde periode. Maar het gaat hierbij niet om daadwerkelijk gerealiseerd rendement. Wij hanteren geen backtest. De gedachte hierachter is dat het achteraf makkelijk is om een beleggingsportefeuille samen te stellen die het in het verleden goed heeft gedaan. Wij tonen daarom soms een kortere rendement historie, maar daardoor zijn alle rendementen wel representatief voor wat klanten daadwerkelijk hebben behaald. 


Overigens komt het ook voor dat wij een langere rendement historie tonen dan de partijen zelf. Dit komt dan meestal door het feit dat wij ook de slechte jaren laten zien. 

 


Moet een belegger gewoon kiezen voor de partij met de hoogste beoordeling?

Nee, de beoordeling is een goede indicatie voor de kwaliteit van een partij. Sommige aspecten zijn niet in een beoordeling onder te brengen, maar hangen af van de wensen van de klant. Denk hierbij aan de doelstelling van het beleggingsbeleid, de manier van beleggen, de mate van persoonlijk contact of de locatie van kantoor. Uiteindelijk is het aan de belegger om deze factoren af te wegen en een partij te kiezen die het beste bij hem of haar past. Uiteraard helpen we hier graag bij. 


 Lees hier meer over de beoordelingsmethode van vermogensbeheerders.


Deel dit artikel

Vergelijk direct

Eenvoudig alle partijen in Nederland vergelijken
  • Broker
  • Vermogensbeheerder
  • Help mij starten
Zoek de beste
  • € 10.000,-
  • € 25.000,-
  • € 50.000,-
  • € 100.000,-
  • € 500.000,-
Kies uw inlegbedrag
  • € 10.000,-
  • € 25.000,-
  • € 100.000,-
  • € 250.000,-
  • € 500.000,-
  • € 1.000.000,-
Kies uw inlegbedrag

Contact Finner

Bart Spronk
010-3070880
Plan afspraak
eBook

Kies uw gratis eBook met handige tips!

Bedankt

We hebben het eBook verzonden naar het onderstaande e-mailadres.

Wij beschermen uw gegevens. Lees hier ons privacy statement