Veelgestelde vragen

Antwoord op de belangrijkste vragen over beleggen, onze werkwijze en
hulp bij uw keuzes.

Is Finner onafhankelijk?

Wij zijn geheel onafhankelijk. Finner is van ons. Eigen producten doen we niet aan en we zijn niet gelieerd aan welke financiële organisatie dan ook. Daarom stellen wij de vragen die u nergens anders hoort. Als u via Finner een keuze maakt om met partij in contact te treden, dan ontvangen wij van die partij een éénmalige vaste contactvergoeding. Met al deze aanbieders maken we dezelfde (prijs)afspraken. Het maakt voor ons dus niet uit welke beleggingsdienst of aanbieder u uiteindelijk kiest. Zo waarborgen we onze onafhankelijkheid. Vanwege deze onafhankelijkheid worden wij ook aanbevolen door de Consumentenbond en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB).

Wat doen wij voor u?

Finner is het grootste vergelijkings- en adviesplatform voor beleggers in Nederland. Het aanbod van banken, brokers, vermogensbeheerders en pensioenaanbieders: wij maken het transparant en vergelijkbaar. En met behulp van de Finner Methode helpen wij u een keuze te maken waar u op kunt vertrouwen.

Via Finner kunt u zelf binnen enkele minuten beleggingsdienstverleningen vergelijken om de beste partij te vinden om vermogen op te bouwen. Hiervoor vult u een aantal persoonlijke gegevens en wensen in. Wij tonen vervolgens alle aanbieders die hier bij aansluiten. De vergelijking komt tot stand op basis van uw wensen, kosten en onze beoordeling. U kunt de details van de dienstverlening bekijken en zelf vergelijken met alle andere opties. Als u een of meerdere partijen hebt geselecteerd kunt u hiervan een gratis analyse aanvragen.

Daarnaast bieden wij consumenten persoonlijke ondersteuning met Advies op Maat of Vermogensbegeleiding. Wij maken dan een selectie van geschikte partijen voor u en helpen u dan bij de keuzes voor een partij om bij te beleggen. Lees hier alles over Advies op Maat of Vermogensbegeleiding.

Wat is het verdienmodel van Finner?

Als u via Finner een keuze maakt om met een partij in contact te treden, dan ontvangen wij van die partij een éénmalige vaste contactvergoeding. Met alle aanbieders maken we dezelfde prijsafspraken. Het maakt voor ons dus niet uit welke beleggingsdienst of aanbieder u uiteindelijk kiest. Tevens staat deze contactvergoeding los van of u daadwerkelijk gaat beleggen en wordt de contactvergoeding in geen enkel geval aan u doorberekend. Zo kunnen we deze dienstverlening gratis aanbieden, maar ook helemaal onafhankelijk. Vanwege deze onafhankelijkheid worden wij aanbevolen door de Consumentenbond en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB).

Worden mij kosten in rekening gebracht?

Nee. Finner brengt u geen kosten in rekening. Ook zullen de kosten bij de vermogensbeheerder niet hoger zijn als u uw keuze maakt via Finner. In de meeste gevallen bent u juist goedkoper uit doordat u van tevoren een goede vergelijking heeft gemaakt, waarin alle (verborgen) kosten van beleggen meegenomen zijn.

Zit ik ergens aan vast als ik een analyse of een advies aanvraag?

Nee. De aanvraag die u plaatst is gratis en vrijblijvend. U zit dus nergens aan vast en bent tot niets verplicht. Ook eventueel contact met de partij(en) van uw keuze is vrijblijvend. Hierbij kunt u denken aan een gratis informatiepakket of een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Valt de dienstverlening van Finner niet onder het provisieverbod?

Nee. In het verleden was het gebruikelijk dat de vermogensbeheerders een aanbrengvergoeding aan tussenpersonen betaalden wanneer zij een klant aanbrachten. Deze provisie - een beloning voor verleende diensten die wordt berekend als percentage van de relevante omzet - kon oplopen tot duizenden euro´s per klant. Tussenpersonen hadden daarom vaak een financiële prikkel om klanten door te verwijzen naar de partij waar zij zelf het meest aan konden verdienen. Echter is vanaf 2014 alleen nog een redelijke ´lead´- vergoeding toegestaan voor de NAWTE-gegevens van de klant, maar deze mag niet afhankelijk zijn van het belegd vermogen. De ‘lead’-vergoeding is een éénmalige vaste vergoeding die Finner krijgt als een klant via Finner in contact wil treden met een aanbieder en Finner tussen de klant en de partij het contact mogen faciliteren. De vergoeding is voor alle partijen gelijk en daarom heeft Finner geen financiële prikkel om u te door te verwijzen naar een specifieke vermogensbeheerder. Daarnaast worden wij aangeraden door onafhankelijke organisaties zoals de Consumentenbond en de VEB.

Is mijn privacy gewaarborgd?

Uw persoonlijke gegevens worden veilig opgeslagen en worden nooit ongevraagd gedeeld met derden. Wij delen alleen uw contactgegevens wanneer u in contact wilt komen met een aanbieder naar keuze. Dit doen we pas na uw toestemming. In alle gevallen houden we ons aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Bij het College Bescherming Persoonsgegevens staat onder nummer 1526578 aangegeven hoe wij uw persoonsgegevens behoren op te slaan en te gebruiken. Lees ook ons privacy statement.

Wie zijn Finner gestart?

Twee ondernemers die hun sporen verdiend hebben in de financiële sector: Bart Spronk en Stephan Freelink. Uit de gesprekken met klanten bleek dat het voor consumenten vrijwel onmogelijk is om zelf een goede keuze te maken voor een geschikte aanbieder. Eenvoudig inzicht in alle kosten en voorwaarden van de aanbieders is namelijk moeilijk te vinden. Zo is het idee voor een vergelijkingssite voor beleggingsdiensten ontstaan. Lees hier ons verhaal.

Hoe verhoudt Finner zich tot het vroegere Beleggingsmatch?

Vroeger heette Finner Beleggingsmatch. Beleggingsmatch was toen alleen een vergelijkingssite voor vermogensbeheerders en brokers. Toen het aanbod van diensten bij Beleggingsmatch werd uitgebreid, kwam er ook een behoefte aan een nieuwe, passende naam. Zo is Finner ontstaan. Finner bestaat uit exact dezelfde mensen en u wordt geholpen door dezelfde vermogenscoaches. Ook bieden we nog steeds een gratis en volledig onafhankelijke dienstverlening. Alleen is de dienstverlening nu een stuk uitgebreider en in een nieuw jasje gestopt. Zo bieden we klanten nu ook de mogelijkheid om via een eigen account de dienstverlening van vermogensbeheerders blijvend te monitoren.

Aan wie kan ik mijn feedback of klacht richten?

Finner beantwoordt graag uw vragen. Maar ook suggesties voor verbeteringen van Finner zijn welkom. U kunt contact opnemen via info@finner.nl

Bent u niet tevreden over de dienstverlening van Finner? Dan kunt u een klacht bij ons indienen door te mailen naar info@finner.nl met het onderwerp "Klacht". Nadat we uw klacht hebben ontvangen, wordt deze meteen toegewezen aan een medewerker die de klacht behandelt. Hij of zij neemt binnen twee werkdagen telefonisch contact met u op en laat weten hoe lang het duurt om uw klacht af te handelen.

Wat kan Finner voor mij doen wanneer ik gestart ben bij een partij?

Wanneer u een analyse van vermogensbeheerders aanvraagt, krijgt u toegang tot een persoonlijk account. Als u eenmaal de keuze voor een vermogensbeheerder heeft gemaakt dan kunt u daar uw progressie door ons laten monitoren. Wij houden u dan op de hoogte van wijzigingen in de dienstverlening en de kosten. Ook kunt u daar de gerealiseerde rendementen makkelijk vergelijken met andere partijen.
eBook

Kies uw gratis eBook met handige tips!

Bedankt

We hebben het eBook verzonden naar het onderstaande e-mailadres.

Wij beschermen uw gegevens. Lees hier ons privacy statement